‘Ik probeer klanten altijd bij het werk te betrekken’

‘Ik probeer klanten altijd bij het werk te betrekken’

Thuishulp Jan Willem pasfoto

Maak kennis met Jan Willem

Hij mag zich - met alle respect - een ‘Cordaan-veteraan’ noemen. Want hoeveel collega’s kunnen zeggen dat ze al 32 jaar in dienst zijn? In ieder geval Jan-Willem Kroonen. En nog altijd is hij blij met zijn rol, die van thuishulp. ‘Ik zeg weleens: je moet een kameleon zijn in dit werk.’

Die ‘kameleon’ begint in de tijd dat Cordaan Thuisdiensten nog PSC heette, later Amsterdam Thuiszorg. Ook heeft Jan-Willem ervaring als verzorgende B en C. ‘Maar doordat ik een weekendrelatie kreeg, ben ik weer terug naar het huishoudteam gegaan. Toen ik ging solliciteren had ik geen idee wat de thuiszorg inhield. Maar ik kwam er snel genoeg achter wat mij erg aantrok: de afwisseling.’

Veel verschillende klanten heeft hij als thuishulp. Jan-Willem: ‘Het ene moment ben je aan de slag in een huishouden met wat achterstand. En vervolgens werk je bij iemand die smetvrees heeft. Net als een kameleon moet je je continu aanpassen.’

Zijn werk heeft de nodige veranderingen doorgemaakt. Plannen bijvoorbeeld. ‘In het verleden werd de planning voor mij geregeld. Ik ben blij dat we dat nu zelf kunnen doen. Het was al een zelfstandige baan, maar nu nóg meer.’

Ook is hij er niet alleen om te poetsen. Onderdeel van het werk is ook klanten actief houden. Lukt dat? ‘De ene klant moet je activeren om iets zelf te doen. De ander moet je juist in toom houden. Soms is het makkelijker om als thuishulp dingen maar over te nemen, omdat het sneller gaat. Maar toch probeer ik klanten er altijd bij te betrekken. Al is het maar samen afwassen of het bed verschonen.’

Werken als thuishulp mag dan een zelfstandige baan zijn: Jan-Willem staat er niet alleen voor. ‘Ik heb een goede band met de wijkverpleging, zowel die van Cordaan als van de buurtzorg. Als thuishulp kom je vaak langer bij een klant dan de wijkverpleging. Dus je signaleert het ook sneller als er iets aan de hand is.’

Want ook in de gaten houden of het nog wel goed gaat met klanten hoort bij zijn takenpakket. ‘Ik heb pas bij een klant met een wond aan haar been de wijkverpleging ingeschakeld. “Joh Jan-Willem, dat is helemaal niet nodig”, zegt die klant nog. Maar het zag er gewoon niet goed uit. En achteraf was die klant er heel blij mee.’