Oren en ogen openhouden is een belangrijke neventaak voor thuishulpen, naast het zorgdragen voor een schoon en leefbaar huis. Door hun regelmatige aanwezigheid bij klanten zijn zij het die veranderingen in het gedrag vaak als eerste opmerken. Als een thuishulp er snel genoeg bij is, kan tijdig ondersteuning worden georganiseerd zonder dat er meteen een beroep hoeft te worden gedaan op – duurbetaalde en schaarse – zorgprofessionals.
Incidenten registreren gebeurt nu al binnen Remote Pro, het eigen signaleringssysteem van Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten. Maar welke signalen kunnen erop duiden dat er misschien ‘iets’ aan de hand is met een klant? Daarvoor is de signaleringskaart gelanceerd. Aan de hand van de ‘6 V’s’ op de kaart kunnen thuishulpen het gedrag van hun klant monitoren. Die thema’s zijn valpreventie, voedselveiligheid, vaardigheid, vereenzaming, verwardheid en verwaarlozing.
Positieve gezondheid
De signaleringskaart sluit nauw aan bij het gedachtegoed van positieve gezondheid. Dat vrij nieuwe begrip gaat verder dan alleen maar de officiële definitie van gezondheid: de afwezigheid van ziekten. Doel van positieve gezondheid is juist dat mensen veerkrachtig genoeg zijn om te kunnen omgaan met alles wat zich in een leven kan voordoen. Dat kan door hen te activeren en in beweging te brengen - klanten stimuleren om actie te ondernemen is ook een van de doelen van de signaleringskaart.
Makkelijker de koppeling maken
‘De signaalkaart hebben we een jaar terug officieel geïntroduceerd, nadat we al landelijke pilots hadden gedraaid en de 6 V’s heel succesvol bleken’, zegt projectmanager Daphne van Heeswijk. ‘Na gerichte aandacht en begeleiding van onze thuishulpen om deze kaart te gebruiken, pakken we nu door: als je iets signaleert, wat kun je dan doen? Hoe maak je als thuishulp de koppeling met het voorliggend veld?’